Te veel “oplossing zoekt probleem”
Erwin kijkt met enige scepsis naar organisaties die nu allerhande AI-pilots starten. Veel bestuurders en zorgmedewerkers volgen vooral wat anderen doen. “Zij doen het ook, dus wij moeten het ook”: zo lijkt het te gaan. “Maar je moet eerst in kaart brengen welke problemen je wilt oplossen, en dan pas aan de slag.” Dus niet oplossing zoekt probleem, maar andersom.
Voordat Erwin met AI verder gaat, wil hij scherp hebben wat het moet oplossen binnen Visio. Welke vragen pakken we ermee op, welke spelregels spreken we af, en welke data gebruiken we? Hij gebruikt de innovatieroute van Vilans om te bepalen waar AI waarde kan toevoegen en hoe dat past binnen de bredere ambities van Visio.
Ook kijkt Erwin naar wat er nodig is qua ICT en gedrag in de teams. Het moet niet alleen technisch kunnen, maar ook praktisch uitvoerbaar zijn in de organisatie. Erwin stelt daarom vragen als: hoe maak je dit intern mogelijk? Welke gedragsregels en beleidsafspraken moeten er komen of aangepast worden? En waar in het werkproces kan AI echt iets oplossen of efficiënter maken? Denk bijvoorbeeld aan financiële analyses en sturing, diagnosestelling, planningstools, productieoptimalisatie, verslaglegging of signalering binnen complexe behandelingen. Op dit moment ziet Erwin dat AI in de bedrijfsvoering waarde toevoegt, bijvoorbeeld bij het ontwikkelen van communicatiematerialen. Dus daar gebruikt Visio het nu al voor.