Tip 2: Veilige wachtwoorden
Iedere zorgmedewerker komt meerdere keren per dag tegen dat hij of zij een wachtwoord moet invullen voor een account. Superirritant als je steeds je wachtwoord vergeet, dus grote kans dat het wachtwoord makkelijk is én hetzelfde is voor meerdere accounts. Dat betekent alleen ook dat een hacker je wachtwoord makkelijk kan achterhalen en dan ook nog eens kan gebruiken voor meerdere accounts.
Veel mensen zullen denken: “Dat overkomt mij toch niet. Wat moet een hacker nou met mijn gegevens?” Toch kan je je daar nog goed in vergissen. Zo kan een hacker met toegang tot een (of meer accounts bij hetzelfde wachtwoord) steeds meer gegevens van jou verzamelen, wat kan leiden tot bijvoorbeeld identiteitsfraude en aankopen doen op jouw naam. Alleen als zorgverlener gaat het niet enkel om je eigen gegevens, maar ook om die van de organisatie en die van de patiënt/client. Zoals je hebt kunnen zien in de video ‘Melden datalek’, kan onveilig gedrag financiële schade opleveren.
Je kan dus vaststellen dat een sterk wachtwoord belangrijk is om te hebben. Patiënten en cliënten moeten er immers op kunnen vertrouwen dat hun gegevens veilig zijn. Hoe je een goed wachtwoord maakt, lees je bijvoorbeeld in deze digitip. Deel deze met je collega’s.
Om het hackers moeilijker te maken, is het ook verstandig om tweefactorauthenticatie aan te zetten. Hierover meer in de tip hieronder!
Tip 3: Extra veiligheidsmaatregelen
Je wilt natuurlijk liever voorkomen dan genezen, ook op het gebied van digitale veiligheid. Tweefactorauthenticatie instellen is hier een mooi voorbeeld van, waarbij men naast een wachtwoord op een andere plek of apparaat moet bevestigen dat hij of zij (en niet iemand anders) inlogt. Maar extra maatregelen zijn ook extra handelingen. Zeker voor digistarters kan het fijn zijn als je laat zien hoe je dit instelt en hoe je vervolgens inlogt.
Bekijk deze pagina eens vol met uitleg over tweefactor authenticatie!
Tip 4: Veilig communiceren
JeIn de drukte van de dag stuurt een zorgcollega snel even een WhatsAppje over een klacht die een patiënt of client heeft. Niks aan de hand zou je denken. Toch is het niet veilig om medische gegevens via Whatsapp te delen. Dat kan verwarring opleveren: waarom wordt het voor bepaalde situaties wel gebruikt en andere niet? Maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor veilig mailen of het gebruik van kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT. Toch willen medewerkers deze middelen graag nog gebruiken. Jij kan ze dan laten zien hoe ze dat wel kunnen doen.
Bekijk eens deze factsheet over WhatsApp, waarin onder andere staat waar je dit wel en niet voor kan gebruiken of deze factsheet over veilig werken met ChatGPT.
Kijk deze video over veilig communiceren. Merk je dat collega’s informatie delen in WhatsApp? Geef daar dan feedback op en doe een verbetervoorstel.