De Wegwijzer
×
De Wegwijzer
Stap 3.1

Doelgedrag toetsen in de praktijk

Wat

Je gaat het gedrag in de praktijk checken. Deze praktijkcheck is de eerste stap in het onderzoek van de gedragsfactoren (de gedragsanalyse). Tijdens het onderzoek kun je erachter komen welke (praktische) barrières in de weg staan om het gewenste gedrag te vertonen of dat het doelgedrag (nog) concreter uitgewerkt moet worden.

Hoe

In de praktijkcheck ga je het doelgedrag zelf uitvoeren en observeren. Onderstaande vragen en voorbeelden van manieren waarop je dit kunt doen, kunnen je hierbij helpen.

  • Voer zelf het doelgedrag uit als dit mogelijk is. Waar loop je dan tegenaan
  • Waar kun je informatie vinden over het doelgedrag? Kun je deze gemakkelijk vinden? Hoeveel tijd kost het om erachter te komen wat het gewenste gedrag is (bijvoorbeeld door te zoeken op intranet)?
  • Je kijkt op locatie bij de doelgroep mee. Hoe dichter je bij de doelgroep bent, hoe beter je gaat begrijpen hoe het doelgedrag er in de praktijk uitziet.
  • Bespreek met iemand uit de doelgroep hoe hij/zij het doelgedrag ervaart.
  • Hoe loopt het proces? Hoelang duurt het om het gewenste gedrag uit te voeren?
  • Zijn de technische en organisatorische randvoorwaarden goed geregeld?
  • Ontbreken er zaken om het doelgedrag te laten zien?

Probeer zo volledig mogelijk te zijn in je analyse. Wat valt je bij de observatie op? Is het mogelijk het doelgedrag volledig uit te voeren of slechts voor een deel? Valt je iets op met betrekking tot je doelgroep? Hebben ze moeite met het uitvoeren van het doelgedrag?

In deze stap kun je er bijvoorbeeld achter komen dat de autorisaties niet op orde zijn. Of dat je op het intranet niet de juiste richtlijnen kunt vinden voor het gewenste gedrag. Ook het invullen van deze technische en organisatorische randvoorwaarden draagt bij aan het oplossen van je probleem. Laat deze kans dus niet liggen.

Resultaat stap 3.1

Je hebt met behulp van een analyse van de praktijk vastgesteld dat het doelgedrag (praktisch) uitvoerbaar is door de doelgroep.